Jānis Ščerbickis piedalās diskusijā “Vide rītdienai!”

Jānis Ščerbickis piedalās diskusijā “Vide rītdienai!”

18.Septemrbis, 10:53, 2019 Administrators

Diskusija “Vide rītdienai!” notika 11. septembrī Rīgas Motormuzejā. Iniciatīvu “Vide rītdienai!” iedibinājuši  AS “Latvijas Gāze”, AS “Gaso”, AS “Virši – A”, “Auto 100” filiāle Latvijā (Škoda) un SIA “Scania Latvia”. Iniciatīvas mērķis ir veidot sadarbību ar valsts institūcijām, enerģētikas un  transporta nozares uzņēmumiem  un meklēt risinājumus  klimata mērķu sasniegšanai tautsaimniecībā.

 “Mūsu mērķis ir veicināt tīrākas enerģijas izmantošanu transportā. Kā zināms, gāze ir daudz “tīrāka” nekā dīzeļdegviela vai benzīns, tādēļ domājam par to, kā paplašināt gāzes pieejamību autodegvielas tirgū. Latvijai ļoti svarīgi ir pasažieru un virszemes kravu pārvadājumi, un tieši komerciālajā transportā tūlītēji ieguvumi ir acīmredzami,” skaidro viens no iniciatīvas idejas autoriem, AS “Latvijas Gāze” valdes priekšsēdētājs Aigars Kalvītis.

SIA “Jēkabpils autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Jānis Ščerbickis  dalījās pieredzē par jauno, videi draudzīgo autobusu ekspluatāciju pasažieru pārvadājumos Jēkabpils pilsētas maršrutos. Viņš uzsvēra, ka saspiestā dabasgāze (CNG) ir ekonomiskāks energoresurss un ļauj ietaupīt ap 30% izdevumu salīdzinājumā ar dīzeļdegvielas patēriņu. Taču vislielākais ieguvums ir iespēja ilgtermiņā saglabāt tīrāku vidi, jo slāpekļa dioksīda izmešu dabasgāzei ir par 96% mazāk nekā dīzelim un par 67% mazāk nekā benzīnam, bet oglekļa dioksīdi – attiecīgi par 23% un 35 % mazāk.

Latvija, tāpat kā citas Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, ir apņēmusies īstenot noteiktus klimata mērķus enerģētikas un transporta jomā un vairāk izmantot transportlīdzekļus ar CNG dzinējiem, kas rada ievērojami mazāku vides piesārņojumu. Turklāt atbilstoši direktīvai par alternatīvās degvielas infrastruktūras attīstību (2014/94/ES) līdz 2025. gadam ES dalībvalstīm jānodrošina CNG uzpildes stacijas vismaz ik pa 150 km, lai nodrošinātu, ka ar CNG darbināmie transportlīdzekļi var pārvietoties visā ES. Patlaban vienīgā, publiski pieejamā CNG uzpildes vieta ir Jēkabpilī - degvielas uzpildes stacijā “Virši” 

GASO valdes loceklis Aleksandrs Koposovs pastāstīja, ka vēsturiski pirmā CNG stacija Latvijā tika izbūvēta 1986. gadā un 1990. gadā Latvijā bija četras publiskās uzpildes stacijas. 2005. gadā, pasliktinoties ekonomiskajai situācijai, nebija izdevīgi uzturēt šādas uzpildes stacijas un AS “Latvijas Gāze” atstāja tikai vienu uzņēmuma teritorijā pašu lietošanai. Pašlaik GASO ir  60 dažāda pielietojuma un ražotāju CNG transportlīdzekļi. Vairāku gadu pieredze rāda, ka šāda autoparka uzturēšanas izmaksas ir stipri zemākas.